Oturum Aç
|
Henüz bir hesabınız yok mu? Yeni bir tane yaratabilirsiniz. Kayıtlı bir kullanıcı olarak tema yöneticisi, yorum yönetimi ve kendi adınızla yazı girişi gibi imkanlardan faydalanabileceksiniz.
|
Önceki Yazılar
|
Mart 21, 2013 - 08:08:57 · Kızıl Yolculuk (1)
Kasım 07, 2012 - 16:17:32 · Bitmemiş Öyküler Çıktı (10)
Kasım 07, 2012 - 16:00:58 · Rohan ve Türk Benzerliği Üzerine (0)
Kasım 07, 2012 - 15:56:46 · Hobbit Fragmanları (0)
Aralık 21, 2011 - 08:18:56 · Hobbit Trailer (0)
Ekim 10, 2011 - 10:09:41 · Orta Dünya Tarihi: Kayıp Yol ve Diğer Yazılar (2) (0)
Haziran 13, 2011 - 10:37:47 · Orta Dünya Tarihi: Kayıp Yol ve Diğer Yazılar (1) (5)
Haziran 13, 2011 - 10:34:53 · Hobbit Vizyon Tarihleri ve Isimleri Açıklandı! (0)
Haziran 13, 2011 - 10:18:39 · Oyun Fikirleri (2)
Aralık 03, 2010 - 08:08:20 · BBC Tolkien röportajı (0)
Kasım 22, 2010 - 11:15:26 · The Hobbit icin Gazete Ilani (2)
Ekim 22, 2010 - 11:31:19 · Hobbit oyuncuları (10)
Ekim 13, 2010 - 09:27:41 · Yüzüklerin Efendisi'nin Sırrı Ne? (2)
Haziran 02, 2010 - 07:54:36 · HOBBİT TEHLİKEDE (4)
Nisan 06, 2010 - 09:13:39 · Muhiddin-i Arabi'nin Eserleriyle Lotr ve Silmirallion'a Bakın (5)
Nisan 06, 2010 - 09:13:33 · Gölgelerin İçinden (0)
Ocak 19, 2010 - 08:58:13 · Born of Hope. LOTR Fan Filmi (11)
Ocak 08, 2010 - 15:45:13 · Hobbit'le İlgili Bazı Sorular (0)
Ocak 08, 2010 - 15:44:59 · Mucizeler Savaşı (6)
Ocak 08, 2010 - 15:44:38 · LOTR Filmlerindeki Sinir Bozucu Sahneler (18)
Eski Yazılar
|
|
LOTR: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!)
Yayınlanma tarihi Eylül 24, 2003 - 12:06:25 Gönderen ringmaster |
|
Anarion göndermiş "Işık dalgalarından sıyrıldım ansızın, önümde uçsuz bucaksız bir karanlık... Kendi palantirim bütün irfanımı gözümün önüne serdi sonsuzluğa değin..
ve anladım ki her şey hiç bir şeyle başlamış...
yine ansızın..
Tarihin tozlu sayfalarına çok ilginç olaylar vardır dostlar.. Hem de çok ilginç.. Bazıları unutulur gider bazı ise taptaze belleklerdedir.
Usta edebiyatçılar geçmişin bu tozlu sayfalarını üflerler bazı bazı.. Tıpkı J.R.R Tolkien gibi...
Yüzüklerin Efendisi ve Kültür Emperyalizmi son derece farklı bir yaklaşımla madalyonun öbür yüzünü iyice çeviriyordu..! ve geliniz arzu ederseniz biz madalyonun ters yüzünün içindeki işlemeleri inceleyelim..
İlk Kısım, Biz Aslında Neydik?
-Olayları özelikle çarpıcı olması açısından kronolojik sıraya dizmedim.. bakınız-
1- Sauron'a karşı dokuz yüzük kardeşi seçilmişti.. Tıpkı 17.yy ın son yarısında Osmanlı İmparatorluğu'na karşılan Kutsal İttifak gibi.. Bu ittifak Venedik, Avusturya, Lehistan, Fransa, İspanya, Prusya, Rusya, Malta ve İngiltere'den oluşuyordu..?
2- Bir an için Orta Dünya'yı Avrupa olarak düşünelim. ve daha daha düşünelim!
Minas Morgul: Kötülük tarafından fethedilip ismi değiştirilen şehir.. Aklınıza hangi şehir geliyor? İstanbul (Kostantinapolis) ya da camiye çevrilen Ayasofya...
Minas Tirith: Karanlık tarafından kuşatılan ama alınamayan şehir.. Viyana
Osgiliath: Nehir üzerinde bir şehir, ihtişamlı köprüleri ile.. lakin fazla direnemediler... Belgrad
Dol Guldur: Doğu'de birden ortaya çıkan dehşet.. Moskova
Anduin Nehri: Tuna
İthilien: Nehrin gerisinde kalan Balkanlar
Eriador, Arnor: Hepimizin tahmin edebileceği gibi İngiltere
Dumanlı Dağlar: Alpler
Baraddur: Bağdat ya da Kudüs ( Burası gerçekten dikkate değer..)
Valinor: Amerika ( Atlantis efsanesine atıf gerçekten çok ince)
Ayrıkvadi: Bern (Bunu orada bulunduğum için yazıyorum.. Yanı anlata anlata bitiremeyeceğiniz benzerliklerle karşı karşıyasınız.. )
Lorien: Prag ( Bern ile aynı durum geçerli..)
Yukarıdaki yer benzerlikleri benim üzerinde günlerce düşünüp bir bağdaş kurabildiğim yerler. Gerçekten bir atış alanı yani gerçeklik payı çook düşük. Yalnız 3. maddede çok ilginç atıflarla karşılaşacağız..
3- Son İttifak: Günümüz Avrupa Dünyasını bir araya getiren en son savaş Haçlı Seferleridir sevgili dostlarım, o günden bu güne Avrupa Devletlerinin hiçbir şekilde bir araya gelemediklerini görürsünüz.. İşte burada çok ilginç bağlantı kuruyor Tolkien. Haçlı Seferleri ve Son İttifak.. İkisi de düşmanlarının kalelerini ele geçirmiş, düşmanı geçici bir süre sürmüş, her ikisi de çok acı kayıplara neden olmuş (Aslan Yürekli Rişar) lakin düşmanları tekrar kalelerine dönmüştür. Kudüs ve Barad Dur... Çok ilgin değil mi?
Ölülerin Yolu: Burası biraz bulanık. Tarihçilerin Ölülerin Yolu olarak tabir ettikleri bir dar geçit vardır. Bu geçit Kuzet İtalya il Fransa'yı birbirine bağlar. Bu geçitten geçmeyi başaran tek bir ordu. Anibalin başında bulunduğu Kartaca ordusu.. ki bu ordu Büyük İskender'in Hindistan seferindeki 400.000 kişilik tümeninden sonra kurulan ikinci büyük tümendir. Sayısı yaklaşık 280.000 denilir. Bu geçitten çıkan asker sayısı ise 135tir. Bunların arasında Anibal da vardır.
İngiltere: İngiltereyi uzun bir süre kraliçe hanedanının idare ettiği biliyoruz. Bu bana Lorienden esintiler sunuyor. Tabi bu Prag benzeştirmesi ters düşüyor ancak Tolkien çok farklı kombinasyonları denemiş olabilir. Bunu da buraya bir not olarak düşmeyi uygun gördüm..
Saruman ve İsengard: Burada Fransa Kralı I. Fransuva güzel bir atıf var. Bu kral Osmanlı İmparatorluğu ile ilk büyük ticaret antlaşmasını imzalayan Avrupa devleti. Çıkar açısında bütün Avrupaya ihanet ediyor. Sarumanın Sauron ile Antlaşma imzalamaya çalışması gibi..
Angmar Diyarı: Bu açık ve net İsveç Kralı Demirbaş Şarl'dan esinleşmişliktir. Tarih anlatmak istemem ama bu zat-ı muhterem de yıllarca İngiltere'nin canına okumuştur ve İlginçtir kaçak bir şekilde bütün Avrupa'yı dolaşmıştır...
Melkor: Hun Türkleri ve Atilla ilgili olduğunu düşünüyorum. Bütün Avrupayı istila etmesi, Kavimler göçü, çok büyük savaşlar.. Bunun sonuçları, Roma İmparatorluğunun tıpkı elfler gibi bölünmesi.. Bazılarının başka başka yollar seçmesi..
Umbar Korsanları Zaferi: İnebahtı Deniz Savaşı.. ayrıntı gereksiz..
Şimdi çok ilginç bir olay,
Ayrupa'da veba salgının sebebi Oğuz Türkleridir sevgili dostlarım.. Bundan yıllar önce bir Oğuz Boyu Karadenizde bir Ceneviz Limanını kuşatır. Ancak alamaz çünkü surlar çok kuvvetlidir ve geçit vermez.. Bunun üzerine Türkler kalenin çevresine kamp kurar ve savaşta öldürdükleri insanların kafa ve vucutlarını işaretliyerek kalenin içine atarlar.. Susuz ve Yiyeceksiz kalan Ceneviz Halkı mecburen kaleyi terkeder.. Kaçtıkları gemilerde farelerde yaşamaktadır. Gemilerdeki insanların çoğu bu ölülerden aldıkları enfeksiyondan ölür.. Fareler de bu insanların ölülerini kemirir ve bu gemi Avrupada bir limana, Marsilyaya yanaşır..! Bu hem Güç Yüzüklerine Dair de Salgında hem de Minas Tirith kuşatmasında belirtilir..
Şu ana kadar Türk ve Müslüman ile ilgili bulduğum ya da olduğunu düşündüğüm atıflar bunlar...
Yazdıklarım çoğu belki hepsi safsata ve reyting kırıntılarından ibaret.. Gel gelelim..
Bütün bu safsatakar bir gelince iş ilginç bir boyut kazanıyor..
Yazımı bir dipnot olarak dikkate alırsanız sevnirim. Çünkü bir ay kadar yokum.. Ve sonra bunu konuyu daha derinlemesine ve olabildiğine siyasi ve felsefi açıdan ele alacağız hep beraber..
Işık ve Sevgiyle
Anarion
"
|
| |
Oturum Aç
|
Henüz bir hesabınız yok mu? Yeni bir tane yaratabilirsiniz. Kayıtlı bir kullanıcı olarak tema yöneticisi, yorum yönetimi ve kendi adınızla yazı girişi gibi imkanlardan faydalanabileceksiniz.
|
|
"LOTR: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!)" | Oturum Aç/Yeni Hesap Yarat | 25 yorum |
| Yorumlar gönderene aittir. İçeriğinden hiçbir şekilde site ve site yönetimi sorumlu tutulamaz. |
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen Arwen_Undomiel2004 Tarih: Eylül 24, 2003 - 19:26:38 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Allegorinin her türlüsünden nefretederim bu sözler kime ait acaba?
Bu söylediklerin kalbimimi kırdı tüm Türk okuyucularınkini de bence... |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen Gondorian_Flame Tarih: Eylül 25, 2003 - 09:25:26 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Evet Tolkien alegoriden nefret ediyordu, fakat yaşadığı coğrafya ve toplumun kültürü artı dünyadaki olaylar bir insanın bilinçaltında ister istemez yer eder. Söz konusu yazar da bir tarihçi olursa bilinçaltını etkileyen etkenlere bir de tarihsel olaylar eklenir. Tam anlamıyla alegorik, bire bir benzerliği kasetmemekle birlikte birçok etkenin ve olayın çeşitli ve kombine etkisinden sözedilebileceğine inanıyorum ben de.
Ve Anarion her zamanki gibi düşüncelerini açık ve ayrıntılı aktarmissin yine. Belki de herşey bir tesadüftür belki değil, ancak tek açıdan bakmak yerine daha geniş bir bakış açısıyla irdelemek güzel. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen iarwain-ben-addar Tarih: Eylül 25, 2003 - 09:32:57 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | tolkien`in hikayeleri ile ilgili bu ve benzeri bir çok varsayım söz konusu.
muhtemelen doğru olanları vardır. Ben kayıp öykülerin önsözünde ya da girişinde tol-eressa`nın ingiltere olduğu yazısını okuduktan sonra bu tür varsayımlara daha çok inanmaya başladım. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen anaglareb (anaglareb@yahoo.com) Tarih: Eylül 25, 2003 - 15:45:39 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) http://www.kayipdunya.com | Kalbimizin kırılmasına neden olacak bir şey yok ki! İstediği kadar allegorik yaklaşmayı sevmese de tolkien, bir ingilizdir. Bir katoliktir ve halkının geçmişten bugüne duyduğu tüm kin, içinde bir yerlerde yaşıyordur.
Hele iarwainin dediğiyle bağlantı kurmamak çok daha saçmalık olacaktır. Fena halde ona katılıyorum. Eriol'un adı neymiş? "İngiltereli Aelfwine". Elfwine yada. İngiltereli elf dostu. Peki eriol nereye yerleşmiş tol eressea. Bu çıkarımları yapmadan da Tol Eressea'nın İngiltere olduğu söylenmiyor mu? söyleniyor. Daha söz düşer mi bize?
Anarion, bu kadar açık bir dille anlatmak istediğini anlatamazdın dostum.
En azından allegoriye takıp ikinci dünya savaşı benzetmeleri yapmamış olman daha da sevindirici. Nedense aklımıza tolkien ve allegori deyince ya 1. ya 2. dünya savaşı geliyor.
Devamını bekliyorum. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen Arwen_Undomiel2004 Tarih: Eylül 27, 2003 - 18:36:03 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | niye mi kırıldım çünkü yazıkki bu yazı Tolkien i bir Türk ve Müslüman düşmanı gibi aksettiriyor...
İlahımın böyle olmasını sanmak ve sanan insanların varlığını görmek beni kırıyor yanlıs mıyım? |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen bucukluk (erdemilker@hotmail.com) Tarih: Eylül 28, 2003 - 18:36:18 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | açıkçası bunların hiçbirine katılmıyorum ve hiçbirinin doğru olduğuna inanmıyorum,bu zihniyet bence o kadar doğru değil |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Hayır başa dönmedik sona yaklaşıyoruz. (Puan: 1) Gönderen Bilgedil Tarih: Ekim 01, 2003 - 00:42:52 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Şu İngilizler ne şımarık değil mi?
Dünyanın merkezinde sanıyorlar kendilerini. (ne yazık ki ilk meridyen de adamların ülkelerinden geçiyor.) Tolkien'e hiç bir lafım yok. Yalnız saptadıklarını ben de çoktandır düşünüyorum da sinirlenmiyor değilim.
Sevgili batı, ah o hep gözlerimizi kamaştıran, teknolojide ve medeniyette ileri ülkelerin diyarı, hep onlardan ders aldığımız, yeniyi gelişmişi çağdaşlığı öğrendiğimiz medeniyetin beşiği uzun boylu sarışın bir o kadar güzel soylu insanların diyarı!!!
Kimden öğrendiniz bütün bunları!
Size bunca medeniyeti, astronomide matematikte filozofide optikte daha bir çok alanda bilgileri bilgelikte üstün Doğu Medeniyetleri öğretmedi mi?
Kökünüz ne zaman Çin, Moğol, Arap Medeniyeti kadar uzadı. Ne vakit bir Çin'linin erdemini aşabildiniz. Ne vakit kadınla erkeği törelerinde eşit gören bir Moğol kadar fazilet sahibi oldunuz. İlk orta çağda bir Arap gözlük camlarını geliştirirken sizin açlıktan nefesiniz kokuyordu be. Birbirinizi yiyordunuz. Ruhban sınıfı sırtınıza binmişti. Bilimle uğraşan giyotini boyluyordu.
Siz bilmi insanlığı yok etmek yönünde geliştirdiniz.
Masumiyet bitti. Özellikle 20. y.y.'da.
Eriador ve Arnor. Siz neye göre iyisiniz? Sizi iyi kılan nedir? Kendiniz mi? Valinor? Sevgili Amerika.
Hepsi aynı bokun soyu.
Batı ve daha batı dünyaya Demokrasi öğretiyor. Kendileri her türlü haltı yerler ve bunların her zaman için bir açıklaması vardır. Ancak sen bir şey yaparsın ve hemen barbar olursun.
Eh ne diyeyim şimdi Tolkien'e. Yazdıkların Çanakkale Destanı gibi mi olmuş diyeyim.
Hocam köprünün neresinde olduğuna bağlı her şey. Onlar yani sevgili batı, gelişmişler gurubu, G7, onlar kendi içlerinde tutarlılar. Onlar efendi, doğu sömürülmeye mahkum. Yazgı böyle. Gün olacak devran dönecek diycem ama bir kere dönmüş o. Doğu ilk bin yıldaki üstünlüğünü devam ettirememiş. Sırasını savmış.
Ve biz kültür emperyalizmi ile karşı karşıyayız. LOTR herkesin kendi hikayesi olarak güzel görünüyor.
Ancak, Anarion bizlerin artık bir hikayesi yok artık. Onu çok önce yazdık rafa kaldırdık.
Alegori yapmıyorum diyen şerefsizdir bence.
Işıkla kal. Doğudan yükselen ile.
Bilgedil |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen Arwen_Undomiel2004 Tarih: Ekim 02, 2003 - 15:14:50 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Tolkien i şerefsiz de yaptınız bravo ne diyeim... Adamın kemikleri sızlıyo bence...İnsaf diyorum, batının olaylara bu kadar egemen olup kendini üstün sayması benim de hosuma gitmiyor ama hiç bir zaman bunu kişilere mal etmemek lazım...
nedir bu ben çözemedim! |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen anaglareb (anaglareb@yahoo.com) Tarih: Ekim 02, 2003 - 17:23:01 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) http://www.kayipdunya.com | Yapma lütfen arwen, bilgedil ilginç bi dille söylemiş ama besbelli bu. Tabi ki şerefsiz değil ve benim kahramanım tolkien. Ama niye ilahlaştıralım ki? Yapmıştır ve hakkıdır, bende yazsam ingilizleri ve amerikalıları kötülemeye çıkacak bir sürü şey yazarım.
Uzatmasak iyi olur. Tolkien gibi bir yazar dünyaya gelmemiş ama herkesin hataları vardır.
|
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Başlayan Son (Puan: 1) Gönderen Bilgedil Tarih: Ekim 04, 2003 - 02:05:02 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | "Alegori yapmak şerefsizliktir, alegori yapacak kadar alçalmadım" diyecek kadar yüksek?! gönüllü biri "asıl alegori yapmıyorum diyen şerefsizdir" eleştirisine katlanmalıdır.
Kafatasçı bir kafaya sahip değilim. Lakin dil profersörü olacak kadar dimağı genişlemiş, ikinci dünya savaşına katılmış ve dünya düzeni hakkında biraz bilgi sahibi olmuş birinin kalkıpta doğu halklarını, özellikle (birinci dünya savaşı ertesinde koca çağdaş?! dünyaya başına üşüşen leş kargalarını halkçı bir direniş ile başından savabileceğini ve topraklarını tekrar alabileceğini göstermiş) Anadolu halkını belinde scimitar başında sarık baş kötünün hizmetkarları gibi göstermesini ancak alegori ile açıklayabiliyorum.
Edebiyata büyük saygım var. Söz konusu eserlere de. Bizler İngiliz olsaydık da Tolkien çok iyi yazmış derdik. Çünkü sembolleri kavramak için açımız doğru olacaktı. Şimdi ise hikayenin güzelliği ve fantezi, hatta alegorisiz kabullenmek en kolayı, en güzeli. Böyle daha değerli. Tolkien'e kara çalamıyoruz. Çünkü sevgiden, neşeden, birlik olmaktan, farklı olana saygı duymaktan ve daha bir çok erdem kokan değerlenden bahsediyor.
Ama hiç bir şey içimdeki ikinci bin yılda dönen dünyanın kötü talihinden gelen hüznü azaltmaya yetmiyor. Doğu halklarında kim yaşadığı ülkesinden memnun. Uzak ya da yakın batıda birileri refah içinde yaşıyorsa dünyanın başka yerlerinde birileri de bunun bedelini ödüyordur.
ışık ve sevgi...
Bilgedil. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
...Bu Kadar Da Olmaz... (Puan: 1) Gönderen SalihKARA (salihkara@hotmail.com) Tarih: Ekim 04, 2003 - 13:41:34 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Slm lotr severler,
Bu kadar da olmaz yani Alegoriyi bu kadar abartmak her yiğidin harcı değildir ama Maşallah Anarion bunu çok iyi başarmış(rezil etmiş desek daha doğru olur).
Anaglareb ve Anarion gibi düşünenler kendi Alegorilerini bir yapsınlar,göreceklerdir ki kendilerinin saf kan birer Avrupalı ve daha kötüsü Anadolu düşmanı birer Avrupalı gibi yaşayıp düşünüyorlar.
Bizler önce kendi kendimizi eleştirirsek ve yaşam tarzımızı incelersek hiç de tarihi ve tamamen ülkenin çıkarlarını hesaba katar bir şekilde yaşamadığımızı görürüz.
Tolkien belki de Alegori yapmıştır ama bunu bu kadar abartacağını ve kelimenin tek anlamıyla kendine düşmanlar edineceğini sanmıyorum daha iyisi kesinlikle inanmıyorum.
Hepimiz Matrix filmlerini izledik.
Tamamen Amerikan politikalarını işlemiş,Emperyalizmin Stüdyosu Hollywood'ta kameraya alınmış ve verdiği mesajlarla Amerikan Emperyalizmini insanlara dalga geçercesine aşılamış olduğunu gördük.
Bundan kendimize pay çıkaracak olursak hepimizin o filme para verdiğimizi fark ederiz.İşte az önce bahsettiğim kendi Alegorimizi böyle yaratabiliriz.
Bu konuyu fazla abartmaya ve okuyucuların akıllarını gereksiz yere karıştırmaya lüzum yok bu nedenle bu konuyu uzatmadan burada kesersek çok daha iyi olur diye düşünüyorum.
Sevgili Arwen düşüncelerinden ve hislerinden vaz geçtiğin gün düşeceğini ve hatta yok olacağını unutma ve fikrine ters gelen konular hakkında yorumlarını da esirgeme.
Işıkla ve Sevgiyle Kalın...
Salih Kara |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen anaglareb (anaglareb@yahoo.com) Tarih: Ekim 04, 2003 - 16:20:18 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) http://www.kayipdunya.com | Tartışmayı akılcı bulmuyorum çünkü burada tartışılacak bir şey görmemeye başladım. Olmayan bir dünyayı yaratırken varolan dünyadan esinlenmek doğal. Üstelik sadece Tolkien değil bildiğim David Eddings ve Ursula Le Guin'in kitaplarında da doğu ve güney her zaman kötüdür. Doğu ve güneydoğu desek daha doğru. Batılıların böyle bir önyargısı var ve beynine işlemiş motiflerin hiçbirinin nasıl örüldüğüne bakma zahmetine girecek değiller.
Bir de anarion şöyle demiş: "Yazdıklarım çoğu belki hepsi safsata ve reyting kırıntılarından ibaret.."
Mümkündür ama haklılık payı çok bence... |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Abartı üzerine (Puan: 1) Gönderen Bilgedil Tarih: Ekim 05, 2003 - 01:32:39 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Konunun üzerine gidilmemesi, artık kafaların karıştırılmaması gibi kaygılar beni malesef daha da kamçılıyor.
Le Guin, Eddings, Tolkien ve daha bir çok yazarın kafalarındaki umacı doğudan kaynaklanıyor. Yazarken hikaye içindeki simgeleri elbette kafalarındaki sembollerden yararlanacaklardır. Yalnız bunu daha şerefli bir şekilde yapmalarını isterdim. Masalları bilirsiniz. İyi ve kötüyü sembolize eden simgeler bellidir. Ancak büyüklere masal anlatırken daha gerçekçi olmaları için biraz gerçek dünyadan yararlanmada sakınca görmemişler. Ve işi biraz daha eğlenceli hale getirmek için eselerin içine düşündükleri iyi, kötü imajlarını destekleyecek posmodernik bulmacalar dahil etmeyi ihmal etmemişler. (bunların bir kısmını Anarion keşfetmiş.)
Alegori üzerine konuşulan konulardan çekinmeyin. Tolkien becerikli bir yazar. Saygım var. Etkisinden kurtulamadığım için hala burada bir kaç satır karalayabiliyorum.
Ancak, alegori üzerine yazılanları abartılı bulmak yerine artık Tolkien sevdamızı abartılı bulmaya başladım.
Edebiyat dünyası yeni keşifler yapmak için bizi bekliyor.
Bulabilirseniz ışık ve sevgi ile kalın...
Bilgedil. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen Arwen_Undomiel2004 Tarih: Ekim 05, 2003 - 19:21:58 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | her seferinde buraya yorum yazmamalıyım herkes istediğini düşünsün diyorum ama artık yeter... SalihKara nın dediği gibi bana ters gelen bir düşünce bu...
Şİmdi size yalnızca bir soru sorucam: Bu adam ewet ben 1.dünya savasın dan etkilendim deseydi, sizce bu kitap şimdikinden daha daha iyi satmaz mıydı?
Tolkien hiçbir zaman allegoriye ve de paraya düşkün olmamıstır... |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen Bilgedil Tarih: Ekim 06, 2003 - 00:53:37 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Yanılıyorsun Arwen, benim uğraştığım Tolkien'in paraya olan zaafı falan değil. Tolkien'i kültür emperyalizminin günah keçisi olarak göstermek de değil.
Fantezi edebiyatını okumaya yıllar önce Ursula K. Le Guin ile başladım. Tolkien ile doruğa çıktım. Günlerce bu hikaye ile yatıp kalktım. Çoğu kez kendimi yeşil topraklarda bir elf gibi düşledim. Çevremdekiler bıktı benden ve bu hikayeden. Kendimi Tolkien'in müridi gibi görüp, orta dünya üzerine yazılanların dışında ne yazılırsa boştur dedim. Kısacası bu sitede olanların yaşadığı şeyleri hissettim.
Amacım biraz beyin cimnastiği yapmaktı. Hiç bir zaman kaba bir kullanmadım. İnsanlara ders verir bir tavır takınmadım. İnsanlara kaba sorular da sormadım. Ama bu konu beni de çok yordu.
Bulabilirseniz ışık ve sevgi sizinle olsun.
Bilgedil. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Kim yapıyor alegoriyi? (Puan: 1) Gönderen hmtekin (hmtekin@yahoo.com) Tarih: Ekim 14, 2003 - 19:07:35 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) http://halilmtekin.sitemynet.com/hmtekin | Alegoriyi şerefsizlik olarak niteleyen bir yazar için ilginç bir kurgu.
Ancak ben burada Tolkien'in zihninin perdelerinin ardında ne olursa olsun bilinçli bir uyarlama yaptığı kanaatinde değilim.Bu benzerliklerin sorumlusu bence başka birşey:Düşmanlık ve aşağılık psikolojisi...Batı'ya ait herşeyde kendimize ait bir düşmanlık payı arayarak asırlardır süren perişlanlığımızın acısını çıkarmak istiyoruz.Bu bize kendimizi önemli hissettiriyor ;tıpkı Fars halkının Alp Er Tunga'yı "kötülük tanrısı Afrasyab" olarak isimlendirmesinden övgü payı çıkaran tarihçilerimiz gibi.
Benzerlikler her zaman her yerde olabilir.Bunu Dünyanın heryerine oturtabilirsiniz.Mesela Orta Dünya'nın Orta Asya veya ortadoğu olma ihtimali daha fazla değil mi?İsim benzerliği bir yana şekil itibarıyla da uygun düşmez mi?Doğudan gelen Moğol akınlarının ana hedeflerinden biri Bağdat değil miydi?Güneydoğuya düşen Hindistan "füller" üzerinde savaşan bir ülke değil mi?Angmar Diyarı İskitlerle alakalı da olabilir.
Lakin böyle benzerlikleri kuran bir yazar bunu küçük parçalar halinde bırakmaz ,devam eder.Minas Morgul,Osgiliath,Minas Anor'la alakalı benzetmeler güzeldi.Lakin Minas Morgul geri alınıp yııkıldı, İstanbul hala ayakta.
Ayrıca yüzüğk savaşı sonrası geri güçlenemeyen ,biçimsiz bir ruh halini alan Sauron'un yeni halinin Türkiye Cumhuriyeti'ne tekabül etmesi icab ederki ,akıllara ziyandır bu benzetme.Sauron'un tek yüzüğü kaybettiği gibi biz neyi kaybettik acaba?Halifelik?Şeriat?Bunları övüyor mu Tolkien?
Sonra Minas Anor neden Viyana olsun?Avrupa'nın çoğuna hükmettiği bir dönem varmı Avusturya'nın?
Melkor Attila'ysa ,akrabası olan Valar ve Maiar'da mı Türk?Türk milliyetçisi midir Tolkien:)) ?
Valinor Amerika'ysa Valar da kızılderildir, maiar da bizondur herhalde.Elflerin Valinor'a çağrılması birşeye tekabül etmeli, değil mi?
Bence tüm bunlar eziklik hissimizden kaynaklanan kurgular...Deniz kenarında yaşayan ve denizi seven bir insan kötülüğü denizden getiremezdi.Ters taraftan gelmesi doğaldır.Diğer taraftan iyi uzun çağlardan beri beyazla, kötü ise siyahla sembollenmiştir.Bizde bile yüzün kararmasından bahsedilir.O yüzden kötü insanların siyah olarak düşünülmesinde fazla art niyet aramamak lazım.
Yine de yazarın yetiştiği kültürü gözardı ediyor değilim.Belli şartlanmaları, önyargıları elbette olacaktır.
Ama ben hiçbir kitaba karşı olumlu veya olumsuz önyargılar beslemiyorum(kur'an hariç ,ona koşulsuz inanmaktayım).
Bu bakış altında diyorumki:"Tolkien ilahımdır" demek nasıl abartılı bir kendinden geçmeyse, "asıl alegori yapmadım diyen şerefsizdir" ifadesi de insafa tecavüzdür.Adam neden yalan söylesin?Niye kuşkularımızı ve kurgularımızı ,bir insanın şerefiyle oynayacak derece de kontrol dışı bırakıyoruz?Veya bir insanın eserini bildiğimiz herşeyin üzerinde aziz tutuyoruz.İkisi de yanlış... |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Artık Bitti. (Puan: 1) Gönderen Bilgedil Tarih: Kasım 02, 2003 - 02:40:02 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | İçimde biraz Tolkien hayranlığı vardı onu da alıp gittiniz. Anarion'un yazdıkları ve sonrasında yaptığım beyin cimnastiği malesef fantastik edebiyat hakkındaki düşüncelerimi kökten değiştirmeye yetti. George Luis Borges, Carlos Fauntes, Julio Cortazar, Edgar Allen Poe gibi yazarlarla posmodernizmi tanıdım, sevdim. Ardından Umberto Eco. Sonra benzeri tatlar aradım başka yazarlarda. Ursula K. Le Guin'i keşfettim. Nihayet Tolkien.
İnanın "Yine Başa Döndük II" başlıklı yazıya kadar hala postmodernizm ve ardılı olan fantastik edebiyatı hakkında gözü kapalı bir hayran olarak hayatıma devam edecektim. Ancak Tolkien fanatizmi bana ilginç şeyler düşündürdü.
Kulaklarımda yankılanan bir kaç söz var. Clinton (eski ABD başkanı) Türkiye ziyaretinde bizim mecliste konuşma yaparken yeni dünya düzeni içinde en çekindikleri konunun ileride bir hıristiyan- müslüman çatışmasının başlayıp dünyayı sarması olduğunu söylemişti. Aslında olmasını istediği şey diye düşünüyorum.
Irak savaşında daha dün tepesine iki tane atom bombası yiyen bir başkasıymış gibi Japonlar bile Amerikanın yanında yer aldı.
Adamın kimseye bir şey dediği yokken, elinde de tehlikeli silah olmadığı biliniyorken (daha fena hatta en gelişmişleri ABDnin elindedir) sebepsiz yere bir ülke, sözüm ona demokrasi ve dünya huzuru getirme yalanı ile işgal edilmiştir. Amerikalı şişko obezler daha fazla yesinler diye elbette.
Postmodernizm ve fantazi edebiyatının bir kandırmaca olduğunu düşünmeye başladım. Şu sıralar Yunan Mitolojisi okuyorum. Tanrılar, onların tebaları, soyluluk, asalet, erdem, aşağılık kişilikler, ceza, ölüm, ve sonrası, bir sürü yalan.
Foucoult Sarkacı'da Eco "Batıl inanç uğursuzluk getirir." gibi özellikle kendi içinde çelişen bir düşünce ile romanı yazıyor. Hem batıl inancı reddeceksin, hem de reddedersen başına belalar açılacak gibi yani.
Masallarda iyi ve kötü savaşmazsa keyfi kaçar hikayenin. Soylular olmalı. Güçlü olmalı bunlar. Dünyanın kaderini değiştirebilmeli. Kötülere aman vermemeli.
Abi kim iyi kim kötü. Dünyayı yöneten şer güçler parayı severler ancak. Bizler ancak bize söylenen yalanları dinleriz.
Modernizm sonrası hayal dünyaları. Büyük aşklar, büyük savaşlar, yüksek kişiler, alçak olanlar, arada kalanlar, tanrıcılık oynayanlar...
Açıkçası fanatik yaklaşımlar sonucu düşündüm bunları. Daha çok şey var düşündüğüm. Globalleşme ve dünya barışı adına yapılanlar ve daha bir çok şey. Ne alakası var demeyin. Burada kendi halinde indanlarız biz, kimseye kem söz etmedik demeyin. Her şey biraz da alegori ve şerefsizlik üzerine gelişti diyebilirim. Hikayeyi kutsal kitap niyetine okuyanlar var.
Sonuç olarak diyecek bir şey yok. Her zamanki gibi. Daha ayakları yere basan bir şeye ihtiyacım var. Tutunacak tek dal kendimim. Fantaziler değil.
Ben ve dünyayı algılayış biçimim. Nasıl görürsem öyle işte. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen iArwenenGalad (galadriel.laulerindorenan@hotmail.com) Tarih: Şubat 14, 2008 - 22:07:32 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Ya ne denebilir ki şimdi.... Kitapları okurken önsözleri atlamamanı tavsiye ederim!
1.si Tolkien alegoriden nefret ettiğini açıkça belirtirdi ve kendisi daha hayattayken yapılan uzun ve derin alegorik tartışmaları değil umursamak güler geçerdi!
ve yine güzel bir sözünü hatırlıyorsunuz ki kaçış edebiyatı yaptığı söylentileri karşısında...(= "Kaçış en çok kimi telaşlandırır.. tabii ki Gardiyanları.." değil mi..?
taBii sonuçta ingiltere'de doğmuş, ingiliz kültürüyle yoğrulmuş bir adamın tabii ki bilecektir halkının kültürünü, geçmişini, sevgisini, nefretini... herşeyini!
Belki farketmeden bazı benzerlikler yapmış olabilir, hiçbir insan beynini sıfırlayamaz ki etkilenmeden sonnn derece objektif yazabilsin! Fakat sanmıyorum ki bu kadar kinle derin derin düşünsün de bütün olayları uydursun..!!
işte, bence tam tersi o değil biz.. biz de değil! siZ olayları eşleştirip birbirine uyduruyorsunuz....
Taptığım insanı rahatsız etmeyelim uykusunda, bırakın rahat etsin adam... sözünü dinlememiş olmak istemiyorum, alegorik tartışmalara girmeyelim!
Alegorik tartışmalara girip de başa dönmeyelim!!
..iArwenenGalad.. |
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
Re: Yine Başa Döndük II (Tesadüfler!) (Puan: 1) Gönderen Karma Tarih: Şubat 23, 2008 - 02:47:21 (Kullanıcı Bilgisi | Mesaj Gönder) | Yazıları okudum. Tek kelimeyle büyülendim. Birileri bu sitede aklı başında bir şeyler söylemeye başlamış dedim kendi kendi kendime.
Anarion'un yazısını zaten beğendim. Yanı sıra diğer yazılardan dikkatimi çekenleri alıntılamak isterim.
"Uzak ya da yakın batıda birileri refah içinde yaşıyorsa dünyanın başka yerlerinde birileri de bunun bedelini ödüyordur."
"Kökünüz ne zaman Çin, Moğol, Arap Medeniyeti kadar uzadı. Ne vakit bir Çin'linin erdemini aşabildiniz. Ne vakit kadınla erkeği törelerinde eşit gören bir Moğol kadar fazilet sahibi oldunuz. İlk orta çağda bir Arap gözlük camlarını geliştirirken sizin açlıktan nefesiniz kokuyordu be. Birbirinizi yiyordunuz. Ruhban sınıfı sırtınıza binmişti. Bilimle uğraşan giyotini boyluyordu."
"Alegori yapmak şerefsizliktir, alegori yapacak kadar alçalmadım" diyecek kadar yüksek?! gönüllü biri "asıl alegori yapmıyorum diyen şerefsizdir" eleştirisine katlanmalıdır."
"Bu bakış altında diyorumki:"Tolkien ilahımdır" demek nasıl abartılı bir kendinden geçmeyse, "asıl alegori yapmadım diyen şerefsizdir" ifadesi de insafa tecavüzdür."
"Taptığım insanı rahatsız etmeyelim uykusunda, bırakın rahat etsin adam... sözünü dinlememiş olmak istemiyorum, alegorik tartışmalara girmeyelim!"
En etkilendiğim de bu oldu.
"Hikayeyi kutsal kitap niyetine okuyanlar var."
Kuzum, kim bu Bilgedil? O tarihten beri neden bir daha yazmamış? Ya Anarion. Bu iki arkadaşın yazılarını bekliyorum
|
[ Anonim kullanıcı iseniz, lütfen kayıt olun ]
|